Forside | Om Kragerø | Reisen | Gjestebok | Album | Kontakt | Klikk på kartet for å lese reisebrev |
La Coruna -PenicheNå sitter jeg på Rossio Plassen i Lisboa og skriver et etterlengtet
reisebrev til dere flittige besøkende av vår hjemmeside. I Baiona gikk jeg inn på Marina kontoret, og hvem stod ved skranken, jo, Aksel Ellefsen fra Jeløy, Moss. Han er skipper på en av Oslo Seil og Navigasjonsskoles fartøyer, på vei til Kanariøyene. Hyggelig, vi har allerede ligget her et døgn, han har akkurat kommet inn, så vi har en hyggelig passiar og han blir til dagen etter og vi drar videre til Portugal. Den første havnen vi kommer til heter Viana do Castello. Dit kommer vi sent på kvelden og vi finner ikke Yacht havnen med det samme, men går inn i fiskehavnen og legger oss. Sender Ole og Alex i land for og rekognosere. De kommer tilbake med beskjed om at Yacht havnen ligger lenger inn i bukten og vi flytter oss dit. En meget hyggelig by med en nydelig arkitektur. Vi så en blokk i byen og de lokale vi snakket med fortalte at den var bygget i tidlig sytti og at det nu var en aksjon på gang for å få den revet. Den har ingenting i vår by å gjøre sa de. Ingen ville bo i den. Vi så at bare et titalls leiligheter var bebodd. Neste dag lettet vi anker og satte kursen sydover mot Porto og med dansende
delfiner nok en gang rundt båten fortsatte vår ferd. Kystlinjen
av Portugal er som en linjalstrek. Med noen små haker, hvor det er
en havn. Men husk at det er bare en havn som er åpen i dårlig
vær. Nemmelig Nazarè. Vi dro mot Leixois, en yachthavn utenfor
Porto. En ganske kjedelig havn, med mye industri og vi ble ikke lenge.
Vi dro videre mot Figueira da Foz. Her fikk vi historien om en nordmann
som for noen få år siden kom seilende alene i meget dårlig
vær alene. Han orket ikke å være ute lengre og ropte
at han kom inn mot havnen. Havnemyndighetene prøvde fortvilet og
få han fra det, men han sa at han tok sjansen. Det ble hans bane.
Båten kantret i brenningene og mannen druknet. Det er meget grundt
rundt 7-8m og bølgene bryter temmelig fort om det blåser opp. Her ble vi møtt av en meget streng tollbetjent i full mundur.
Jeg ble bedt om å ta med meg skipets papirer og alle pass for registrering
opp på hans kontor. Han kunne lite engelsk og jeg hadde en litt urolig
følelse om at dette kanskje skulle bli et litt vel byråkratisk
møte. Verre ble det da jeg kom opp på kontoret og fikk se
hans strenge kolleger, svartsmusket og med olme blikk. Jeg prøvde
med kroppspråk og vennlige geberder og svare på alle spørsmål.
Da han spurte om vi hadde noe å fortolle, svarte jeg at mitt skip
var lastet kun med senoritas. Da sprakk alle opp og isen var brutt. Jeg
ble klappet på skulderen og papirene ble utfylt i en fei. Litt senere
ble havnen fyllt av fiskebåter som kom inn fra feltet og bryggen
var smekkfull av oppkjøpere og lokale mennesker. Det var et yrende
liv. Dette måtte vi se på og vi gikk bort. Der traff vi tolleren
og jeg kunne ikke dy meg, om han kunne ordne så vi fikk kjøpt
noen sardiner for fire personer til middag. Han gjorde en håndbevegelse
som betød at han hadde alt under kontroll. Vi iakttok at han hvisket
noe stille til en av fiskerne og ikke lenge etterpå sto det en bærepose
full med sardiner ved veggen bak ham. Han nikket diskret til meg og med
det var "dealen" et faktum. Jeg fikk ikke betale for jeg hadde
så mange senoritas ombord som jeg trengte å mate. Han slo seg
på lårene og vi gikk ombord til et festmåltid. Havnesjefen var fra irland, en pensjonert sjøkaptein. Han hadde
innført samme kultur som på Horta,Azorene. Alle båter
skulle male sin logo på havnemuren før de seilte videre. Vi
så gjorde. Jon Erik, Alf Jørgen og Fredrik (som vikar for
Tom), kom 17.oktober og dagen etter dro vi videre til Peniche. |